Fisa
de lectura
Titlul operei literare:Mara
Autorul: Ioan Slavici
Opera face parte din volumul
:Mara Editura : Herra
Anul aparitiei: 2006
Date importante din viata si
activitatea autorului:
Ioan Slavici (1848-1925).
Studii la Sira, Timisoara, Arad, Satu
Mare, Budapesta, Viena. La Viena iil cunoaste pe Mihai Eminescu. Este
professor si ziarist, Intemeietor de reviste. Alte opera ale
scriitorului: Moara cu noroc, Popa Tanda, Budulea Taichii
Genul literar: Epic
Specia literara: Roman realist-
obiectiv
Opera este structurata In
:capitole
Opera este scrisa in:proza
Locul desfasurarii actiunii:Radna
/ Lipova
Timpul desfasurarii actiunii:
cea dea doua jumatate a secolului al XIX-lea
Naratorul : omniscient si
omniprezent
Personaje : Mara, Persida,
Trica, Codreanu, Marta, Bocioaca, Bandi, Berdea, Maica Aedgidia
Tipul personajului :
Trasaturi Citate Principal
• Mara staruitoare, priceputa, avara
“A ramas Mara, saraca,cu doi copii, Saracutii de ei, dar era tanara
si voinica si harnica si Dumnezeu a mai lasat sa aiba si noroc ”
• Persida chibzuita, credincioasa,
puternica “Persida stia ca e mai scurt cel din stanga, dar nu stete
nicio clipa pe ganduri, apoi, fara voie, apuca la dreapta spre
macelarie”
Momentele subiectului :
• Expozitiunea: incipitul
constă în prezentarea personajului principal, Mara Bârzovanu, \"o
precupeaţă\" din Radna şi prin fixarea locului unde urmează
să- se petreacă acţiunea, caracteristici specifice romanului
tradiţional. Mara rămăsese văduvă cu doi copii, \"sărăcuţii
de ei\", dar era încă tânără, voinică, harnică şi nu se
plângea de noroc.
• Intriga : Frumuseţea şi farmecul
Persidei îl fascinează pe Naţl, feciorul lui Anton Hubăr, măcelar
la Lipova, declanşând intriga romanului
• Desfasurarea actiunii :
Romanul consacră un spaţiu extins vieţii sentimentale a tinerei
Persida, care , iubită de teologul Codreanu şi de fiul unui măcelar
bogat, Naţl, îl alege pe acesta din urmă. După un îndelungat
proces de precizare şi cristalizare a sentimentului, care îi
uneşte, Presida şi Naţl, sunt cununaţi pe ascuns de generosul
Codreanu şi pleacă la Viena , nevoiţi să-şi părăsească
locurile natale, unde unirea a doi tineri de naţionalităţi
diferite întâmpină opoziţia unui mediu dominat de prejudecăţi
şi, în primul rând a părinţilor. Greutăţile cu care se
confruntă şi după întoarcerea de la Viena, precum şi evoluţia
divergentă a caracterelor lor înăspresc relaţiile dintre cei doi
soţi. Situaţia se îmbunătăţeşte, relativ, o dată cu naşterea
copilului , când Mara şi Hubăr accept a în sfârşit căsătoria
încheiată fără voia lor. Punctul culminat: Un nou conflict este
pe cale să izbucnească în privinţa religiei în care să fie
botezat copilul.
• Deznodamantul: Când acest
conflict se aplanează, romanul se încheie, brusc şi brutal, cu
uciderea bătrânului Hubăr, de către fiul său natural, dementul
Bandi. Moduri de expunere: Naratiune: DA Descriere :DA Dialog : DA
Monolog: DA Caracterizarea personajului principal : Deşi personajul
Mara , ocupă în carte un spaţiu mai puţin extins decât fiica ei,
Persida, totuşi , figura precupeţei dein Radna domină întregul
roman prin forţa ei, prin pregnanţa trăsăturilor şi prin
complexitate. Mara este un presonaj, la care se raportează şi
celelalte şi care prin ponderea lui reprezintă un factor de
echilibru. Însuşi portretul ei fizic sugerează masivitate,
stabilitate: "Muiere mare , spătoasă, greoaie şi cu obrajii
bătuţi de soare, de ploi şi de vânt, Mara stă ziua toată sub
aştră în dosul mesei pline de poame şi de turtâ dulce."
Sufletul ei este dominat de două pasiuni :pentru copiii săi şi
pentu agonisirea de bani. Dacă în cazul personajului Ghiţă din
nuvela Moara cu Noroc, dragostea faţă de familie şi patima , cele
două sentimente nu intră în conflict atunci, când este vorba de
Mara. Inventivă, aceasta găseşte totdeauna modalitatea se a-şi
realiza planurile, în ceea ce-i priveşte pe copiii cu căt mai
puţină cheltuială, determinând-o pe maica Aegidia s-o ţină pe
Persida aproape gratis, iar pe cojocarul Bocioacă să pltească
scutirea lui Trică de armată. Simbolică pentru echilibrul afectiv
al Marei între dragostea pentru copii şi iubirea de bani este
existenţa celor trei ciorapi, în care eroina îşi păstrează
economiile: "Unul pentru zile de bătrâneţe şi pentru
înmormântare, altul pentru Persida, şi al treilea pentru Trică."
Când trebuie să facă o investiţie mai importantă, cum este aceea
pentru arendarea podului de peste Mureş, Mara ia bani din ciorapul
destinat Persidei, ilustrând astfel o anume zgârcenie, vizibilă şi
în gesturile care însoţesc punerea banilor la păstrare: "
Când poate să pună florinul ia-l sărută, apoi rămâne aşa,
singură, cu banii întinşi pe masă, stă pe gănduri şi începe
în cele din urmă să plângă. " Ca şi alte personaje ale lui
Slavici, Mara est caracterizată de orgliul care la ea îmbracă
forma mândriei de a-şi fi făcut stare prin munca ei proprie, şi a
orgoliului matern : "Tot n-are nimeni copii ca mine !"
repetă în diferite împrejurări personajul, şi această
exclamaţie plină de satisfacţie domină romanul cu frecvenţa unul
laitmotiv, apărând chiar în situaţiile în care comportarea
copiilor o supără la început pe mamă. Această capacitate a
energicei Mara de a trece peste conflictele care o opun uneori
copiilor ce îi nesocotesc voinţa ( fuga Persidei cu Naţl , în
rolare lui Trică ) o caracterizează drept o fire adaptabilă pentru
care imperativele realităţii înseamnă mai mult decăt să le
nesocotească. Datorită capacităţii ei de a lua viaţa aşa cum
este, Mara a fost considerată a fi "viaţa însăşi, pătimaşă,
puternică, lacomă, rea, generoasă, vorace şi darnică ; animată
de tensiinile cele mai obscure, dar şi îndrumată de elanurile cele
mai nobile ; neiertătoare, aspră, severă şi blândă. Titlul
operei: Titlul ilustreaza numele eroinei, dar poate simboliza si
familia acestuia sau prototipul omului tenace si ambitios care
actioneaza cu dibacie si perseverenta pentru a reusi in viata.
Mijloace artistice: “atat de mult se temuse din cauza ei, desi fara
de vina ei, omul acela isi va pierde rostul, se va nenoroci si va
strica viata parintilor sai, si acum era scapata de temerea aceasta ”
pg 144 Vocabular: “staroste” – conducator al unei bresle sau
comunitati de meseriasi. “a sta smirna” – a sta nemiscat Citate
preferate: “Sfinte Aranghele! Striga apoi crucindu-se. Sfanta
Marie, Maica Preacurata! Bata-va sa va bata, copii! Nu – grai dansa
mangaiata – copii ca ai mei nimeni nu are”
Note de lectura: • Opera mi-a
trezit sentimente de : mila fata de destinul Persidei si chiar al
Marei. • Ceea ce ma impresioneaza este: Rabdarea Persidei in
privinta lui Natl si dragostea Marei pentru copii ei. • Surpinzator
este momentul cand: Bandi isi omoara tatal, apoi rade diabolic spre
Persida. • Demn de admirat este momentul care : Mara trece peste
gura lumii si o accepta pe fiica ei ratacitoare. • Am admirat :
forta de munca a Marei. • Am fost curios cand: Persida a trebuit sa
aleaga intre Natl si Codreanu. • As vrea sa traiesc in lumea
personajului pentru ca : • Nu as vrea sa traiesc in lumea
personajului pentru ca : Ideile preconcepute ale satenilor mi-ar fi
afectat modul de viata,
Opinii si referinte critice:
Slavici n-a uitat niciodata ca debutul sau literar a fost un act al
vointei lui Eminescu, expresia unei intuitii straine de el insusi.
Eminescu vedea in Slavici altceva – si mai mult – decat era ele
insusi in stare sa vada. Cum se spune, i-a « fortat mana » ; nu
pentru a-l abate de la rostul sau, ci pentru a-l reda acestui rost .
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu